Projekt edukacyjny „Język angielski jako podstawa dialogu kultur we współczesnym świecie”

 

Uczestnicy projektu:

Uczniowie klas IV – VI SP nr 10 w Sosnowcu oraz młodzież (od 10 do 14 lat) z dwóch szkół południowoamerykańskich: jednej z Brazylii, drugiej z Argentyny. Koordynatorzy projektu: Dorota Bajer ze SP nr 10 oraz nauczycielki języka angielskiego ze szkół w Brazylii i Argentynie, które uczestniczą w projekcie – panie Vanessa Carvalho z Brazylii i Marta Graciela Scarlato z Argentyny.

 

 

Pomysłodawca projektu:

Dorota Bajer

Koszty projektu:

Nie wymaga nakładów finansowych.

Termin realizacji projektu:

Od kwietna do czerwca 2013 r. oraz w przyszłym roku szkolnym (jeśli współpraca z zagranicznymi szkołami będzie się dobrze rozwijała to także w latach kolejnych).

Istota i cele projektu:

Istotą przedsięwzięcia jest korespondencyjne (mejlowe) doskonalenie umiejętności posługiwania się przez uczniów uczestniczących w projekcie językiem angielskim w różnych codziennych sytuacjach z wykorzystaniem elektronicznych technologii komunikacyjnych.

Cele projektu – poza głównym, wcześniej wspomnianym – to:

· poznanie przez młodzież odmiennych kultur,

· rozwijanie u uczniów postawy tolerancji i szacunku wobec odmienności kulturowej innych ludzi,

· doskonalenie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami informatycznymi w komunikowaniu się w języku obcym,

· doskonalenie umiejętności kulturalnego dialogu w Internecie (zapoznanie uczniów z tzw. netykietą lub przypomnienie im jej podstawowych zasad), uwrażliwienie młodzieży na konteksty kulturowe w rozmowie z cudzoziemcami,

· rozwijanie u uczniów odpowiedzialności za słowa, szczególnie za wyrażane w Internecie opinie dające złudne poczucie anonimowości i bezkarności,

· motywowanie młodzieży do nauki języka angielskiego przez umożliwienie jej kontaktu mejlowego w tym języku z cudzoziemcami,

· uatrakcyjnianie oferty edukacyjnej SP nr 10 w Sosnowcu poprzez wdrażanie do procesu dydaktycznego innowacyjnych metod nauczania języka obcego,

· budowanie – tak ważnego na konkurencyjnym rynku oświatowym, szczególnie w sytuacji głębokiego niżu demograficznego – pozytywnego wizerunku SP nr 10 w Sosnowcu jako placówki twórczej, wykorzystującej w procesie edukacyjnym niekonwencjonalne metody nauczania języka angielskiego oraz nowoczesne technologie informatyczne w dydaktyce języka obcego (np. komputer z dostępem do Internetu, tablicę interaktywną).

 

Sposoby realizacji projektu:

· korespondencja mejlowa w języku angielskim między uczniami polskimi, brazylijskimi i argentyńskimi,

· nakręcenie (np. telefonem komórkowym) krótkiego filmu – przez każdą ze stron „międzykulturowego” dialogu – będącego wizualną autoprezentacją uczestników projektu,

· prowadzenie przez uczestników projektu wspólnego bloga.

 

Warunek konieczny uczestnictwa w projekcie uczniów SP nr 10 w Sosnowcu

Warunkiem uczestniczenia w przedsięwzięciu edukacyjnym „Język angielski jako podstawa dialogu kultur we współczesnym świecie” jest poświadczona podpisem akceptacja uczniów naszej placówki i ich rodziców/prawnych opiekunów zasad udziału w projekcie.

Regulamin projektu edukacyjnego „Język angielski jako podstawa dialogu kultur we współczesnym świecie” (dla uczniów SP nr 10 w Sosnowcu)

Uczeń, który chce uczestniczyć w projekcie, jest zobowiązany do:

· posiadania pisemnej zgody rodziców/prawnych opiekunów  na uczestnictwo w projekcie,

· dbania o dobre imię swego kraju, swej szkoły oraz imię własne,

· nieużywania w korespondencji wulgaryzmów, obraźliwych zwrotów i/lub niestosownych emotikonów, czyli respektowania zasad tzw. netykiety,

· poszanowania odmienności kulturowej cudzoziemców, z którymi koresponduje (niedopuszczalne jest wyśmiewanie ich religii, tradycji narodowej, stylu życia, zainteresowań itp.)

 

Korespondencja od zagranicznych uczestników projektu będzie przychodziła na adres internetowy Doroty Bajer – koordynatorki projektu – a następnie będzie rozsyłana elektronicznie do poszczególnych uczniów SP nr 10 w Sosnowcu biorących udział w przedsięwzięciu. Odpowiedzi uczniów SP nr 10 D. Bajer będzie wysyłała na adresy internetowe nauczycielek j. angielskiego z Brazylii  i Argentyny, a one przekażą je swym podopiecznym. Udostępnienie cudzoziemcowi domowego adresu mejlowego przez ucznia SP nr 10 może mieć miejsce tylko pod warunkiem, że jego rodzice/prawni opiekunowie wyrażą na to pisemną zgodę. SP nr 10 w Sosnowcu nie ponosi odpowiedzialności  za ewentualne negatywne skutki, które mogą z tego wyniknąć.