Projekt edukacyjny „Język angielski jako podstawa dialogu kultur
we współczesnym świecie”
Uczestnicy projektu: Uczniowie klas IV – VI SP nr 10 w Sosnowcu oraz młodzież (od 10 do 14 lat) z dwóch szkół południowoamerykańskich: jednej z Brazylii, drugiej z Argentyny. Koordynatorzy projektu: Dorota Bajer ze SP nr 10 oraz nauczycielki języka angielskiego ze szkół w Brazylii i Argentynie, które uczestniczą w projekcie – panie Vanessa Carvalho z Brazylii i Marta Graciela Scarlato z Argentyny. Pomysłodawca projektu: Dorota Bajer Koszty projektu: Nie wymaga nakładów finansowych. Termin realizacji projektu: Od kwietna do czerwca 2013 r. oraz w przyszłym roku szkolnym (jeśli współpraca z zagranicznymi szkołami będzie się dobrze rozwijała to także w latach kolejnych). Istota i cele projektu: Istotą przedsięwzięcia jest korespondencyjne (mejlowe) doskonalenie umiejętności posługiwania się przez uczniów uczestniczących w projekcie językiem angielskim w różnych codziennych sytuacjach z wykorzystaniem elektronicznych technologii komunikacyjnych. Cele projektu – poza głównym, wcześniej wspomnianym – to: · poznanie przez młodzież odmiennych kultur, · rozwijanie u uczniów postawy tolerancji i szacunku wobec odmienności kulturowej innych ludzi, · doskonalenie umiejętności posługiwania się nowoczesnymi technologiami informatycznymi w komunikowaniu się w języku obcym, · doskonalenie umiejętności kulturalnego dialogu w Internecie (zapoznanie uczniów z tzw. netykietą lub przypomnienie im jej podstawowych zasad), uwrażliwienie młodzieży na konteksty kulturowe w rozmowie z cudzoziemcami, · rozwijanie u uczniów odpowiedzialności za słowa, szczególnie za wyrażane w Internecie opinie dające złudne poczucie anonimowości i bezkarności, · motywowanie młodzieży do nauki języka angielskiego przez umożliwienie jej kontaktu mejlowego w tym języku z cudzoziemcami, · uatrakcyjnianie oferty edukacyjnej SP nr 10 w Sosnowcu poprzez wdrażanie do procesu dydaktycznego innowacyjnych metod nauczania języka obcego, · budowanie – tak ważnego na konkurencyjnym rynku oświatowym, szczególnie w sytuacji głębokiego niżu demograficznego – pozytywnego wizerunku SP nr 10 w Sosnowcu jako placówki twórczej, wykorzystującej w procesie edukacyjnym niekonwencjonalne metody nauczania języka angielskiego oraz nowoczesne technologie informatyczne w dydaktyce języka obcego (np. komputer z dostępem do Internetu, tablicę interaktywną). Sposoby realizacji projektu: · korespondencja mejlowa w języku angielskim między uczniami polskimi, brazylijskimi i argentyńskimi, · nakręcenie (np. telefonem komórkowym) krótkiego filmu – przez każdą ze stron „międzykulturowego” dialogu – będącego wizualną autoprezentacją uczestników projektu, · prowadzenie przez uczestników projektu wspólnego bloga.
Warunek konieczny uczestnictwa w projekcie uczniów SP nr 10 w Sosnowcu Warunkiem uczestniczenia w przedsięwzięciu edukacyjnym „Język angielski jako podstawa dialogu kultur we współczesnym świecie” jest poświadczona podpisem akceptacja uczniów naszej placówki i ich rodziców/prawnych opiekunów zasad udziału w projekcie. Regulamin projektu edukacyjnego „Język angielski jako podstawa dialogu kultur we współczesnym świecie” (dla uczniów SP nr 10 w Sosnowcu) Uczeń, który chce uczestniczyć w projekcie, jest zobowiązany do: · posiadania pisemnej zgody rodziców/prawnych opiekunów na uczestnictwo w projekcie, · dbania o dobre imię swego kraju, swej szkoły oraz imię własne, · nieużywania w korespondencji wulgaryzmów, obraźliwych zwrotów i/lub niestosownych emotikonów, czyli respektowania zasad tzw. netykiety, · poszanowania odmienności kulturowej cudzoziemców, z którymi koresponduje (niedopuszczalne jest wyśmiewanie ich religii, tradycji narodowej, stylu życia, zainteresowań itp.) Korespondencja od zagranicznych uczestników projektu będzie przychodziła na adres internetowy Doroty Bajer – koordynatorki projektu – a następnie będzie rozsyłana elektronicznie do poszczególnych uczniów SP nr 10 w Sosnowcu biorących udział w przedsięwzięciu. Odpowiedzi uczniów SP nr 10 D. Bajer będzie wysyłała na adresy internetowe nauczycielek j. angielskiego z Brazylii i Argentyny, a one przekażą je swym podopiecznym. Udostępnienie cudzoziemcowi domowego adresu mejlowego przez ucznia SP nr 10 może mieć miejsce tylko pod warunkiem, że jego rodzice/prawni opiekunowie wyrażą na to pisemną zgodę. SP nr 10 w Sosnowcu nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne negatywne skutki, które mogą z tego wyniknąć.
|